עיר ערבית בגליל

ערים ערביות ראשיות בגליל

האזור הגיאוגרפי של הגליל במחוז הצפון של ישראל מאופיין במרקם עירוני-כפרי ייחודי של יישובים ערבים ותיקים. נצרת, שפרעם, סח’נין וטמרה הן הערים הערביות הראשיות והמרכזיות במרחב זה, המשמשות כמוקדים חשובים לחיי התרבות, הכלכלה והפוליטיקה של המגזר הערבי בישראל.

נצרת – מרכז נוצרי ופלסטיני עתיק

נצרת היא עיר ערבית בגליל השנייה בגודלה בישראל אחרי העיר הבדואית רהט. היא ממוקמת בגליל התחתון, על רכס הרי נצרת המוקף בעמק. בעיר שוכנים אתרים נוצריים מפורסמים כמו בזיליקת הבשורה, מאחר שלפי הברית החדשה זהו מקום הולדתו של ישו. למרות שרוב תושבי העיר כיום הם ערבים מוסלמים (72%), נצרת נחשבת עדיין למרכז חשוב בנצרות העולמית והיא יעד לצליינות של מיליוני נוצרים מרחבי העולם.

שפרעם – עיר מעורבת עם מורשת עתיקה

שפרעם, עיר ערבית בגליל, ממוקמת בגליל התחתון, כ-13 ק”מ מהים התיכון. השם “שפרעם” קשור לשורש העברי “שפר” ויש הרואים בו רמז למקום הולדתו של נביא השלום בדת הנוצרית. בתקופות קדומות שפרעם הייתה עיר יהודית ונוצרית עם מורשת תלמודית עשירה. כיום היא עיר מעורבת עם רוב ערבי-מוסלמי (61.3%) לצד מיעוטים משמעותיים של נוצרים (24.5%) ודרוזים (13.7%). אירועים אלימים כמו הירי באוטובוס בשנת 2005 ומהומות על רקע מתיחות בין דרוזים לנוצרים מעידים על המתח הבין-קהילתי שאפיין את העיר.

סח’נין – העיר התלמודית סכנין בלב הגליל

העיירה סח’נין, הממוקמת בבקעת סח’נין שבלב הגליל התחתון, זוהתה כבר בחז”ל עם העיר היהודית העתיקה “סכנין”. תנאים ואמוראים רבים כמו רבי חנינא בן תרדיון ורבי יהושע דסכנין פעלו במקום וסיפרו על פריחתה ושפע יבוליה. עד היום שרידי עתיקות כמו קברו המיוחס לרבי יהושע הם אתרי עלייה לרגל. בעת החדשה סח’נין זכורה כמוקד למרידות האדמה של 1976 ולמאורעות אלימים בעת אירועי אוקטובר 2000, במחאה על הפקעות קרקעות נרחבות מידי תושביה לצורך התיישבות יהודית.

טמרה – מכפר חקלאי לעיר מודרנית

העיר טמרה השוכנת כ-5 ק”מ צפונית לשפרעם הייתה במקורה כפר חקלאי קטן. בשנת 1956 הפכה למועצה מקומית ובשנת 1996 זכתה במעמד של עיר לאחר צמיחה דמוגרפית מואצת הודות לפליטים פנימיים מכפרים ערבים אחרים שנכבשו או נעזבו במלחמת העצמאות. כיום טמרה היא עיר מודרנית ומשגשגת עם אוכלוסייה של קרוב ל-40,000 תושבים, רובם מוסלמים. בעיר קיימת פעילות כלכלית ענפה הכוללת מפעלים ומחלבות.

חינוך ותרבות בערים הערביות

הערים הערביות בגליל מהוות מוקדים לחינוך ותרבות של המגזר הערבי בישראל. בנצרת קיימים מוסדות לימוד על-תיכוניים חשובים כמו סניף של האוניברסיטה הפתוחה. בשפרעם ממוקם מרכז תרבות הנושא את שמו של השייח’ זכי דיאב, התומך בפעילויות כמו כנסים, סמינרים ותערוכות אומנות. בסח’נין קיים מרכז ייחודי לתלמידים מחוננים מכלל האזור. בטמרה ניכרת פריחה במוסדות חינוך טכנולוגיים-מקצועיים וביוזמות תרבותיות המושכות תיירים רבים.

ספורט בערים הערביות בגליל

לערים הערביות בגליל יש מסורת עשירה בספורט, במיוחד בענף כדורגל. קבוצות כמו מכבי עירוני טמרה ואל-אהלי טמרה זוכות להצלחות רבות. בסח’נין הצטיינו במשחקי הכדור מימי קדם וגם בעיר זו קיימות קבוצות אגדתיות כמו הפועל סח’נין. הספורט משמש גורם מלכד ומעניק גאווה מקומית משמעותית בקרב תושבי הערים הללו.