רובע בניו יורק

רובעי ניו יורק: לב ליבה של “התפוח הגדול” ו”הרובע השישי” המסתורי

מבוא: ניו יורק – עיר של ניגודים

ניו יורק, המכונה “התפוח הגדול”, היא עיר של ניגודים מרתקים. גורדי שחקים נושקים לשכונות מגורים ציוריות, המולה אורבנית מתערבבת עם שלווה בפארקים ירוקים, ופסיפס אנושי מרהיב של תרבויות שונות יוצר עיר שאין דומה לה. בלב ליבה של ניו יורק פועמים חמשת רבעיה הרשמיים: מנהטן, ברוקלין, קווינס, הברונקס וסטטן איילנד. כל אחד מהם הוא עולם ומלואו, עם אופי ייחודי, היסטוריה מרתקת ואטרקציות תיירותיות מגוונות. לצד הרבעים הרשמיים, קיים גם המושג המסקרן של “הרובע השישי” – אזורים שונים המקיימים קשר הדוק עם ניו יורק ונחשבים כחלק בלתי נפרד מהווייתה, אף שאינם חלק ממנה באופן רשמי. בשנת 1898, ארבעה מחוזות הסמוכים לניו יורק אוחדו ליצירת העיר הגדולה שאנו מכירים כיום, והרבעים קיבלו את מעמדם הרשמי.

מנהטן – הלב הפועם של ניו יורק

מנהטן, רובע בניו יורק, המזוהה יותר מכל עם ניו יורק, היא אי ארוך וצר השוכן בין נהר ההדסון לאיסט ריבר. לצד האי מנהטן, הרובע כולל גם כמה איים קטנים יותר, כמו רוזוולט איילנד, אליס איילנד ואי החירות המפורסם, עליו ניצבת פסל החירות. מנהטן היא הרובע הצפוף ביותר בניו יורק ואחד המחוזות הצפופים ביותר בארצות הברית, עם כ-1.6 מיליון תושבים בשטח של כ-59 קמ”ר בלבד. היא גם אחד המחוזות העשירים בארה”ב, עם הכנסה שנתית ממוצעת של למעלה מ-100,000 דולר לתושב. מנהטן היא מרכז העסקים, התרבות והבידור של ניו יורק, ובה שוכנים כמה מהאתרים המפורסמים בעולם: וול סטריט, טיימס סקוור, סנטרל פארק, מוזיאון המטרופוליטן לאמנות, בניין האמפייר סטייט ועוד רבים אחרים. ברובע זה נמצא גם המטה של האומות המאוחדות, המהווה מוקד לפעילות דיפלומטית בינלאומית. בעבר שכן במנהטן גם מרכז הסחר העולמי, שנהרס בפיגועי 11 בספטמבר 2001, ובמקומו נבנה המרכז החדש, הכולל את מגדל החירות המרשים.

ברוקלין – מגוון אנושי ותרבותי

ברוקלין, רובע בניו יורק, השוכן בקצה המערבי של לונג איילנד, הוא הרובע המאוכלס ביותר בניו יורק, עם כ-2.7 מיליון תושבים. אילו הייתה ברוקלין עיר עצמאית, היא הייתה הרביעית בגודלה בארצות הברית, אחרי לוס אנג’לס, שיקגו ושאר רובעי ניו יורק גם יחד. עד 1898, ברוקלין הייתה עיר עצמאית, והיא עדיין שומרת על אופי ייחודי ומובחן משאר הרבעים. ברוקלין ידועה במגוון האנושי והתרבותי שלה, עם שכונות אתניות רבות, כמו שכונת ויליאמסבורג החרדית, ברייטון ביץ’ הרוסית וקוני איילנד ההיסטורית. ברוקלין מציעה גם מגוון רחב של אטרקציות תיירותיות, כמו גשר ברוקלין המפורסם, פארק פרוספקט רחב הידיים והמוזיאון היהודי של ברוקלין. הרובע מתגאה גם בסצנת אמנות ותרבות תוססת, עם גלריות, מוזיאונים ומועדונים רבים. נשיא הרובע הנוכחי, אנטוניו ריינוסו, נכנס לתפקידו בינואר 2022, לאחר שאריק אדמס, נשיא הרובע הקודם, נבחר לראשות עיריית ניו יורק.

קווינס – פסיפס של תרבויות

קווינס, הממוקם בחלקו המערבי של לונג איילנד, הוא הרובע הגדול ביותר מבחינת שטח והשני באוכלוסייתו בניו יורק, עם כ-2.4 מיליון תושבים. קווינס ידועה במגוון האתני העצום שלה, והיא נחשבת למחוז המגוון ביותר מבחינה אתנית בארצות הברית כולה. ברובע מתגוררים תושבים מרקעים תרבותיים שונים, המייצגים למעלה מ-120 מדינות שונות ודוברים למעלה מ-138 שפות. קווינס מציעה מגוון רחב של אטרקציות תיירותיות, כמו פארק פלאשינג מדוז קורונה, שאירח את היריד העולמי של ניו יורק בשנים 1939 ו-1964, והיום הוא ביתם של אצטדיון סיטי פילד, המגרש הביתי של קבוצת הבייסבול ניו יורק מטס, והיכל הטניס הלאומי בילי ג’ין קינג, בו מתקיימת אליפות ארצות הברית הפתוחה בטניס. ברובע נמצאים גם שני שדות התעופה המרכזיים של ניו יורק: שדה התעופה לה גוארדיה ושדה התעופה הבינלאומי ג’ון פ. קנדי.

הברונקס – התחדשות מתמדת

הברונקס, השוכן מצפון למנהטן, הוא הרובע הצפוני ביותר בניו יורק. בעבר, הברונקס סבל מתדמית שלילית בשל פשיעה גבוהה ועוני, אך בשנים האחרונות הוא עובר תהליכי התחדשות משמעותיים. הרובע מציע מגוון רחב של אטרקציות תיירותיות, כמו גן החיות של ברונקס, אחד מגני החיות הגדולים והמפורסמים בארצות הברית, והגן הבוטני של ניו יורק, פנינה ירוקה בלב הרובע. בברונקס נמצא גם אצטדיון היאנקי, המגרש הביתי של קבוצת הבייסבול האגדית ניו יורק יאנקיז. הרובע מתאפיין באוכלוסייה מגוונת, עם נוכחות היספנית ואפרו-אמריקאית חזקה.

סטטן איילנד – הפרוור השליו

סטטן איילנד, הממוקם מדרום למנהטן, הוא אי המהווה את הרובע הפחות מאוכלס בניו יורק, עם כ-470,000 תושבים. האי מחובר לברוקלין באמצעות גשר וראזאנו-נארוז, הגשר התלוי הארוך ביותר בארצות הברית. סטטן איילנד מתאפיין באווירה פרוורית ושקטה יותר משאר הרבעים, עם בתים פרטיים רבים ושטחים ירוקים נרחבים. ברובע נמצאים מספר אטרקציות תיירותיות, כמו גן החיות של סטטן איילנד, הגנים הבוטניים של סטטן איילנד וחוף סאות’ ביץ’. עד 1975, סטטן איילנד נקרא “ריצ’מונד”, אך שמו שונה כדי לשקף את זהותו הייחודית.

“הרובע השישי” – המסתורין והפוטנציאל

המושג “הרובע השישי” מתייחס לאזורים שונים המקיימים קשר הדוק עם ניו יורק ונחשבים כחלק בלתי נפרד מהווייתה, אף שאינם חלק ממנה באופן רשמי. המונח דומה לתיאור טריטוריות ברחבי העולם בתור “המדינה ה-51 של ארצות הברית”. אזורים אשר זכו לכינוי “הרובע השישי” הם בדרך כלל כאלה הסמוכים גיאוגרפית לניו יור