קיבוץ השוכן ממערב לעיר שדרות

עוטף עזה ועמידות תושביו
 
עוטף עזה הוא אזור נגב מערבי הסמוך לרצועת עזה, שספג במשך שנים רבות פגיעות ביטחוניות מצד ארגוני הטרור הפלסטינים. היישובים הקהילתיים הללו, הכוללים קיבוצים, מושבים וערים כמו שדרות, סבלו מהתקפות רקטיות, חדירת מחבלים ומנהרות תת-קרקעיות. למרות האיומים, תושבי האזור גילו עמידות ואורך רוח, תוך שמירה על אורח חיים קהילתי ועבודה חקלאית.
קיבוץ ניר עם – יישוב ותיק בנגב המערבי
 
קיבוץ ניר עם (קיבוץ השוכן ממערב לעיר שדרות) הוא אחד היישובים הוותיקים בעוטף עזה, שהוקם בשנת 1943 על ידי חלוצים מארגון “גורדוניה”. הקיבוץ נוסד בשטח שרכשה הקרן הקיימת לישראל באדמות בית חאנון, והוא התפתח לאחד מהיישובים החקלאיים המרכזיים באזור. בניר עם מצוי מוזיאון המים והביטחון המתאר את האתגרים ההיסטוריים בהשגת מקורות מים וההתיישבות בנגב המערבי.
מתקפת הפתע על ישראל ב-2023
 
ב-7 באוקטובר 2023, יום שבת ושמחת תורה, ביצעו ארגוני הטרור חמאס והג’יהאד האסלאמי מתקפת פתע נרחבת על ישראל. בין היתר, חדרו כ-3,000 מחבלים מרצועת עזה לעשרות יישובים ישראלים בעוטף עזה ובסביבתו. במתקפה נרצחו 1,150 אזרחים ישראלים, ועוד 251 חטופים לרצועה. מטרת המתקפה הייתה לבצע טבח המוני ולפגוע ביכולת ההרתעה של ישראל.
קרב ניר עם – התגוננות אמיצה
 
בניר עם, קיבוץ השוכן ממערב לעיר שדרות,  חדרו כ-35 מחבלים במטרה לבצע טבח ולחטוף תושבים. רבש”צ הקיבוץ, ענבל ליברמן, הנחתה את כיתת הכוננות להיערך לקרב. במשך שלוש שעות התנהל קרב עז עם המחבלים, עד שכוחות צה”ל ומשמר הגבול הצליחו לחסלם. בקרב נהרגו ארבעה לוחמים ישראלים, ביניהם רב”ט מתן אברג’יל שקפץ על רימון כדי להציל חיילים. מחבל אחד חטף אזרח ישראלי שנרצח בשבי.
פסטיבל דרום אדום – חגיגת טבע מרהיבה
 
פסטיבל דרום אדום הוא אירוע תיירותי שנתי המתקיים בצפון הנגב במהלך פריחת הכלניות מינואר עד פברואר. הפסטיבל כולל טיולים, סיורים חקלאיים, שווקים ופעילויות לכל המשפחה. הוא מהווה גשר בין התיירות הכפרית לחקלאות האזורית, ומציג את יופי הטבע והנוף המרהיב של האזור. מידי שנה פוקדים עשרות אלפי מטיילים את אתרי הפסטיבל כמו יער דבירה, באר מרווה ושמורת פורה.
התמודדות עם איומים ושגשוג כלכלי
 
למרות המצב הביטחוני המורכב, יישובי עוטף עזה ממשיכים לשגשג ולהתפתח. ענפי התיירות והחקלאות מסייעים בפיתוח כלכלי ותעסוקתי, ואירועים כמו פסטיבל דרום אדום משכים אלפי מבקרים. בד בבד, תושבי העוטף משקיעים מאמצים להמשיך את שגרת החיים ולהתגונן בצורה נחושה מפני איומים, כפי שהתגלה בקרב ניר עם הנועז במתקפה על ישראל.
הנס הצפון-נגבי הפורח
 
אזור הנגב מהווה אתגר לחקלאות בשל תנאי הסביבה הקשים של חום ויובש. עם זאת, חלקים מצפון הנגב זוכים לכמויות גשם משמעותיות יותר, המאפשרות פריחה של עשבים עונתיים רבים ומרהיבים. תופעה טבעית זו של פריחה נרחבת של כלניות מצויות וצמחים אחרים בחורף, מהווה נס אמיתי – המפיח חיים ומשכר את העין והלב לקראת חגיגות האביב.