מושב באזור ירושלים

ירושלים: פנינת הרי יהודה – גאוגרפיה ומושבים ציוריים

ירושלים, בירת ישראל והעיר הגדולה ביותר בה, ממוקמת בלב הרי יהודה, על קו פרשת המים הארצי. מיקומה הייחודי, ברום של 570 עד 857 מטרים מעל פני הים, מעניק לה נוף הררי דרמטי ואקלים ייחודי. העיר קדושה לשלוש הדתות המונותאיסטיות: היהדות, הנצרות והאסלאם, והיא מוקד עלייה לרגל למאמינים מכל רחבי העולם. ירושלים וסביבתה מציעות שילוב מרתק של היסטוריה עתיקה, אתרים דתיים חשובים ונוף טבעי מרהיב.

ירושלים: מרכז גאוגרפי ופוליטי

ירושלים ממוקמת במרכז הארץ, על רצועת ההר המרכזית של ארץ ישראל המערבית. מרכז העיר בנוי על אזור מישורי יחסית, אך מרבית שכונותיה בנויות על גבעות, ביניהן עמקים וואדיות, דוגמת עמק יהושפט, גיא בן הינום ועמק רפאים. מקורות המים העיקריים של העיר בעבר היו מעיינות עין רוגל והגיחון, ובמהלך ההיסטוריה נבנו אמות מים ומערכות הובלת מים שונות כדי לספק את צרכי העיר הגדלה. כיום, חברת מקורות אחראית על אספקת המים לירושלים, וחברת הגיחון אחראית על חלוקתם לתושבים. ירושלים היא בירת ישראל, ובה שוכנים מוסדות הממשל המרכזיים, כמו הכנסת, בית המשפט העליון ובית ראש הממשלה.

בית נקופה: מושב של הרים והיסטוריה

בית נקופה הוא מושב באזור ירושלים, בסמוך לאבו גוש. המושב הוקם בשנת 1949 על ידי עולים מיוגוסלביה, ולאחר מכן הצטרפו אליו עולים ממרוקו. שמו של המושב קשור לכפר הערבי בית נקובא ששכן במקום עד 1948. בית נקופה מוקף בנוף הררי יפהפה, ומהווה נקודת מוצא לטיולים רבים באזור.

אבן ספיר: מושב תימני בלב הנוף הירושלמי

אבן ספיר הוא מושב השוכן בפרוזדור ירושלים, ונקרא על שם ספרו של השד”ר רבי יעקב הלוי ספיר, שתיאר את חיי יהודי תימן במאה ה-19. המושב הוקם בשנת 1950 על ידי עולים מתימן, ובהמשך הצטרפו אליהם עולים מכורדיסטן, מרוקו והונגריה. בקצה המושב נמצא מנזר יוחנן במדבר, ובסביבתו מספר מעיינות, בהם עין ספיר ועין חנדק.

בית זית: שומר סף לירושלים

בית זית הוא מושב השוכן כ-7 ק”מ מערבית לירושלים, והוקם בשנת 1949 כחלק מפרוזדור ירושלים, שנועד לאבטח את הדרך אל העיר. המושב אוכלס בעולים מיוגוסלביה וממצרים, ובהמשך הורחב והפך לאחד המושבים הגדולים בהרי יהודה. בית זית מוקף בנוף ירוק ופסטורלי, ומהווה נקודת מוצא לטיולים רבים באזור.

בר גיורא: מושב של גבורה בלב הטבע

בר גיורא הוא מושב השוכן בין ירושלים לבית שמש, ונקרא על שם שמעון בר גיורא, מגיבורי המרד הגדול ברומאים. המושב הוקם בשנת 1950 על ידי עולים ממרוקו. בסמוך למושב נמצאת תחנת מידע של קק”ל, המשמשת כנקודת מוצא לטיולים רבים באזור, בהם מסלול בנחל קטלב, המוביל אל שרידי הכפר דיר א-שיח’.

אשתאול: מושב תימני עטוף ביער הקדושים

אשתאול הוא מושב באזור ירושלים, השוכן צפונית לבית שמש, ונקרא על שם אחת מערי שבט דן. המושב הוקם בשנת 1949 על ידי עולים מתימן, והתפרנס בתחילה מעבודות יערנות ביער הסמוך, שזכה בהמשך לשם “יער הקדושים”. בסוף שנות ה-90 בוצעה הרחבה במושב, וכיום מתגוררות בו מעל 200 משפחות.

ירושלים וסביבתה מציעות שילוב מרתק של היסטוריה, דת וטבע. המושבים הסמוכים לעיר, שכל אחד מהם בעל סיפור ייחודי משלו, מוסיפים נדבך נוסף לפסיפס המגוון של האזור. בין אם אתם חובבי טבע, היסטוריה או דת, ירושלים והמושבים שסביבה מזמינים אתכם לחוויה בלתי נשכחת.